Dezynfekcja w hotelu, czyli jak zadbać o bezpieczeństwo gości w czasie pandemii
Gdy wokół nas szaleją kolejne warianty koronawirusa, a liczba zakażonych COVID-19 bije wszelkie rekordy, część osób poważnie rozważa odwołanie zaplanowanych wizyt w hotelu. Nie ma się jednak czego bać. Branża hotelarska już od kilkanaście miesięcy temu podniosła bowiem standardy przyjmowania gości.
Większość hoteli przestrzega szczegółowo opisanych zasad, które mają jak najbardziej zminimalizować ryzyko zakażenia gości. Do najważniejszych zasad należą trzy pojęcia: dezynfekcja, dystans i dekontaminacja. Na czym dokładnie to polega i jak wygląda w praktyce?
Dezynfekcja rąk i powierzchni
Wyposażenie każdego hotelu w czasach pandemii musi obejmować preparaty do dezynfekcji. Wirusy i bakterie często osiadają bowiem na różnych powierzchniach. Dotyczy to zwłaszcza wspólnych powierzchni użytkowych i najczęściej dotykanych przedmiotów.
Blaty, klamki, włączniki światła, przyciski w windzie, piloty w pokojach, dzwonki na recepcji – wszystkie te przedmioty trzeba regularnie dezynfekować. Zajmuje się tym hotelowa obsługa. Hotelarze dbają obecnie również o to, by zdezynfekować pokój po wizycie gościa. Decydując się na nocleg możemy być więc pewni, że na żadnych powierzchniach nie będzie wirusów i patogenów.
Środki do dezynfekcji są przeznaczone również do dbania o higienę rąk. Najczęściej przybierają formę żelu lub płynu. Pojemniki i dozowniki z takimi preparatami znajdują się zwykle przy wejściu do hotelu oraz we wspólnych przestrzeniach, a także w pokojach.
Dystans społeczny i ograniczenie kontaktów
Wyjazd do hotelu to nieuniknione spotkania z innymi ludźmi. W czasach pandemii hotelowa obsługa stara się jednak ograniczać liczbę kontaktów z gośćmi do minimum. To wszystko dla komfortu i bezpieczeństwa odwiedzających. Wszelkie dodatkowe wyposażenie pokoi personel dostarcza bez bezpośredniego kontaktu z zakwaterowanymi osobami.
Ważne jest również zachowanie dystansu społecznego. W hotelach w czasie pandemii nie ma tłoku, regulują to odpowiednie zarządzenia. Obowiązują choćby limity osób, które jednocześnie mogą przebywać w hotelowych restauracjach.
Poza tym, w przestrzeniach wspólnych obowiązuje nakaz używania maseczek, które pomagają w ograniczeniu rozprzestrzeniania się patogenów. Pracownicy większość obowiązków, które wymagają kontaktu z gośćmi, wykonuje w jednorazowych rękawiczkach.
Dekontaminacja powietrza w hotelu
Wiele hoteli w staraniach o bezpieczeństwo gości idzie jeszcze dalej. Pomagają w tym urządzenia do dekontaminacji powietrza. To specjalny sprzęt, który niszczy patogeny unoszące się w powietrzu.
Za najbardziej popularne uchodzą urządzenia, które rozbrajają zarazki niskoenergetyczną plazmą. Są bowiem w stu procentach bezpieczne dla człowieka. Mogą być włączone właściwie przez całą dobę. Na bieżąco oczyszczają powietrze i radzą sobie nawet z koronawirusem. Często oglądanym rozwiązaniem są również urządzenia filtrujące powietrze z pyłków.
W wielu hotelach praktykowane jest też ozonowanie pokoi. Pomieszczenie jest wówczas na chwilę wyłączone z użytku, ale nowi goście mają pewność, że nie spotkają w nim żadnych niepożądanych bakterii czy innych patogenów.
Szkolenia dla personelu
Wszelkie nowości, regulacje i przydatne urządzenia muszą być jednak poparte odpowiednią wiedzą i umiejętnościami pracowników hotelu. Większość placówek już na początku pandemii zorganizowała więc szkolenia dla personelu. Dzięki temu przestrzeganie zasad bezpieczeństwa przynosi wymierne efekty.